• Om pedagogiske intensjoner: En teoretisk og empirisk studie ved bruk av pedagogisk-filosofiske og kvalitative metoder 

      Opdal, Pål Anders (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2018-06-18)
      Sammendrag: Studien undersøker og analyserer utvalgte pedagogiske intensjoner, det vil si hensikter, formål og ønsker når det gjelder pedagogisk planlegging og praksis. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring postulerer at: a) norsk høyere utdanning skal vektlegge læring mer enn undervisning; b) at undervisningen i norsk høyere utdanning skal baseres på læringsutbytte; og c) at ...
    • To Do or To Listen? Student Active Learning vs. the Lecture 

      Opdal, Pål Anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-08-04)
      This paper is a discussion of the concept ‘student active forms of learning’. It aims not at conclusions, but at a perspicuous representation—a map for future navigation and understanding of the concept. From the perspective of philosophy of education, I characterize and discuss issues relating to student active learning in the paper. The context for my discussion is higher education. Further, I ...